Preview

Russian Ophthalmological Journal

Advanced search

The importance value of an individual rehabilitation (habilitation) program for visually impaired children

https://doi.org/10.21516/2072-0076-2018-11-1-67-73

Abstract

Congenital and hereditary forms of ophthalmic pathology claim over 90 % of cases of vision disability in children. The main functional eye disorders affecting the fundamental categories of life quality of a disabled child are visual acuity and visual field impairment. Child disability is often characterized by the fact that visual defects are accompanied by musculoskeletal pathologies, hearing impairment, diseases of internal organs, and psycho-neurological impairments. The purpose of this paper is to increase the awareness of ophthalmologists in measures taken by various institutions and organizations in accordance with the individual rehabilitation or habilitation program for disabled children developed by the Bureau of the medical social expertise. Medical rehabilitation includes: rehabilitation and reconstructive therapy, prosthetics, provision of technical rehabilitation facilities depending on the child’s visual acuity and visual field state, eye pathology, and age. Psychological and pedagogic rehabilitation of disabled children includes pre-school education, general education and psychological correction. For citation: Egorova T.S. The importance value of an individual rehabilitation (habilitation) program for visually impaired children. Russian ophthalmological journal. 2018; 11 (1): 67-73. doi: 10.21516/2072-0076-2018-11-1-63-73 (In Russian).

About the Author

T. S. Egorova
Moscow Helmholtz Research Institute of Eye Diseases
Russian Federation


References

1. Катаргина Л.А. Михайлова Л.А. Состояние детской офтальмологической службы в Российской Федерации (2012-2013 гг.). Российская педиатрическая офтальмология. 2015; 1:5-10.

2. Круглова Т.Б., Демченко Е.Н., Овчинникова А.В. Клинико-анатомические и функциональные особенности глаз детей с афакичной глаукомой после удаления врожденных катаракт. Российская педиатрическая офтальмология. 2011; 2: 27-31.

3. Коголева Л.В. Клинико-функциональное состояние глаз у глубоко недоношенных детей в отдаленный период. Российская педиатрическая офтальмология. 2014; 3: 14-20.

4. Тарутта Е.П. Осложненная близорукость: врожденная и приобретенная. В кн.: Аветисов С.Э., Кащенко Т.П., Шамшинова А.М., ред. Зрительные функции и их коррекция у детей. Москва: Медицина; 2005: 137-63.

5. Ковалевский Е.И. Профилактика слепоты и слабовидения у детей. Москва: Медицина; 1991.

6. Ковалевский Е.И. Офтальмология. Избранные лекции. Москва: Медицина; 1996.

7. Литвак А.Г. Психология слепых и слабовидящих. Санкт-Петербург: МАРО; 2006.

8. Егорова Т.С. Состояние опорно-двигательного аппарата слабовидящих детей и подростков. Российская педиатрическая офтальмология. 2015; 3: 31-5.

9. Федеральный закон от 24.11. 1995 № 181 “О социальной защите инвалидов в Российской Федерации” (в редакции от 07.03.2017).

10. Перечень ТСР № 2347р от 30.12.2005 (с изменениями и дополнениями от 18.07.2016).

11. Егорова Т.С. Слабовидение у детей, методы и средства реабилитации. В кн.: С.Э. Аветисов, Т.П.Кащенко, А.М.Шамшинова, ред. Зрительные функции и их коррекция у детей. Москва: Медицина; 2005: 14-38.

12. Егорова Т.С. Коррекция слабовидения: средства и методики подбора. Москва: ООО «Петроруш»; 2014.

13. Шамшинова А.М., Волков В.В. Функциональные методы исследования в офтальмологии. Москва: Медицина; 1998.

14. Аветисов Э.С., Ковалевский Е.И., Хватова А.В. Руководство по детской офтальмологии. Москва: Медицина; 1987.

15. Розенблюм Ю.З., Егорова Т.С. Применение очков-гиперокуляров для коррекции слабовидения. Пособие для врачей. Москва; 2000.

16. Пузин С.Н., Либман Е.С., Шахова Е.В. и др. Обеспечение инвалидов с патологией органа зрения техническими средствами реабилитации. Методические рекомендации для специалистов учреждений медико-социальной экспертизы, реабилитации. Москва: ЛОГОС-ВОС; 2007.

17. Зак П.П., Егорова Т.С., Розенблюм Ю.З., Островский М.А. Спектральная коррекция зрения: научные основы и практические приложения. Москва: Научный мир; 2005.

18. Егорова Т.С., Кащенко Т.П., Егорова И.В. Способ повышения зрительных функций у слабовидящих. Патент РФ № 2175221; 27.10.2001.

19. Егорова Т.С. Достоинства и недостатки увеличителей для чтения при слабовидении. Российский офтальмологический журнал. 2012; 5(1):99-103.

20. Тупоногов Б.К. Теоретические основы тифлопедагогики. Москва: АПК и ПРО; 2009.

21. Солнцева Л.И. Тифлопсихология детства. Москва: Полиграф-сервис; 2000.

22. Денискина В.З., Венедиктова М.В. Обучение ориентировке учащихся специальной (коррекционной) школы Ш-1V вида: Методическое пособие. Москва: ООО «ИПТК ЛОГОС ВОС»; 2007.

23. Денискина В.З. Особые образовательные потребности детей с нарушением зрения. Дефектология. 2012; 6:17-24.


Review

For citations:


Egorova T.S. The importance value of an individual rehabilitation (habilitation) program for visually impaired children. Russian Ophthalmological Journal. 2018;11(1):67-73. (In Russ.) https://doi.org/10.21516/2072-0076-2018-11-1-67-73

Views: 1845


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2072-0076 (Print)
ISSN 2587-5760 (Online)